Ukrainsk musikforskare upptäcker 250 år försvunnen opera av Bortniansky

En av de tidigast kända ukrainska operorna, Creonte (Kreon på svenska) av Dmytro Bortniansky, som troddes ha varit försvunnen i över 250 år, har nyligen upptäckts i arkiven på Ajuda-biblioteket i Portugal. Detta anmärkningsvärda fynd gjordes av den ukrainska musikologen och filosofie doktorn Olha Shumilina, vars intervju om upptäckten nyligen publicerades av det ukrainska mediet LB.UA.

Hon och andra ukrainska forskare har arbetat med att korrigera historiska felskrivningar som ofta stämplar ukrainska kompositörer som ryska, en kvarleva av de koloniala berättelser som länge har överskuggat Ukrainas distinkta kulturella prestationer.

Shumilina, som är professor vid Lviv National Music Academy, började med att leta efter verk av kompositören Maksym Berezovsky, men snubblade av en slump över Creonte. Operan, som skrevs 1776 under Bortnianskys tid i Italien, speglar den rika traditionen av opera seria, en genre som är känd för sin genomarbetade struktur och tematiska lösning av konflikter genom harmoni. Enligt Shumilina behärskade Bortniansky denna form under ledning av den berömde italienske kompositören Baldassare Galuppi.

”Bortniansky komponerade totalt sex operor, varav de tre första skapades under hans tid i Italien. Han var där i 11 år. Han kom dit år 1768, bara 17 år gammal.  I Italien studerade han hos kompositören Baldassare Galuppi. Innan dess var han i S:t Petersburg, dit han kom från Ukraina som pojke. Han studerade där i hovkören. Dock utbildade man där artister endast för vidare arbete i hovkören, och det fanns inget utbildningssystem för komposition. Därmed började studera till kompositör i Italien - och på åtta år bemästrade han denna konst på ett briljant sätt och blev en mästerkompositör”, säger Shumilina.

Det portugisiska kungahuset förvärvade sannolikt Creontes manuskript, som länge antagits vara försvunnet, som ett led i ansträngningarna att fylla på sin musiksamling efter den förödande jordbävningen i Lissabon år 1755. Även om stora delar av stadens och kungahusets arkiv förstördes blev kulturell restaurering en prioritet, vilket ledde till inköp av musikaliska noter över hela Europa. Bortnianskys Creonte hade sitt ursprung i Venedig och hittade vägen till Portugal, men den har förblivit gömd i samlingen fram till nu.

Utöver Creonte har Olha Shumilina hittat värdefullt material om Berezovsky och andra ukrainska kompositörer, vilket har bidragit till en växande repertoar av publicerade verk som nu framförs internationellt.

Shumilinas banbrytande forskning återställer inte bara förlorade verk utan spelar också en avgörande roll för att återupprätta Ukrainas rättmätiga plats i ett bredare sammanhang av europeisk klassisk musikhistoria. Hennes arbete understryker vikten av att skydda och främja ukrainsk kultur, särskilt när den riskerar att raderas eller förvrängas.

Föregående
Föregående

En konsert på Historiska museet: Ukrainska kompositörer i rampljuset

Nästa
Nästa

Babyn Yar: Synliggörande av ett kapitel i Östeuropas förintelsehistoria i Stockholm