Ukrainas självständighetsdag uppmärksammas med en tankeväckande diskussion och konsert i Berwaldhallen
Ett insiktsfullt samtal hölls på Berwaldhallen i Stockholm den 24 augusti för att fira Ukrainas självständighetsdag. Samtalet fokuserade på ukrainsk identitet, kolonialism och rysk expansion. Evenemanget, som hölls före en konsert tillägnad Ukraina, samlade framstående röster från Sverige och Ukraina.
I panelsamtalet deltog Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet, Maria Persson Löfgren, journalist med lång erfarenhet av att bevaka Ryssland och Ukraina, och Natalya Pasichnyk, direktör för Ukrainska institutet i Sverige. Fredrik Wadström, en erfaren korrespondent från Sveriges Radio, modererade samtalet på ett skickligt sätt.
Madeleine Sjöstedt delade Svenska institutets utmaningar med att stödja ukrainska konstnärer och civilsamhället i skuggan av kriget. Hon lyfte fram vikten av kulturellt samarbete och det akuta behovet av nya strategier för att fortsätta främja ukrainsk demokrati och kreativitet. Hon underströk också kulturens roll som ett verktyg för mjuk makt i krigstider och betonade att stöd till ukrainska aktörer är avgörande för att bevara den nationella identiteten.
Natalya Pasichnyk reflekterade över den klassiska musikvärldens långsamma reaktion på sociala förändringar och realiteter. Hon uppmanade ett mer reflekterande repertoarval, ett ifrågasättande av ryska kompositörers fortsatta dominans, som bidrar till att sprida den imperialistiska idén om ett ”Storryssland”, och en större nyfikenhet på att upptäcka ukrainsk musik och kultur. Den svensk-ukrainska pianisten menade att den globala scenen för klassisk musik måste bli mer medveten om de bredare konsekvenserna av sina konstnärliga val, eftersom kultur inte kan skiljas från politik, särskilt inte i krigstider.
Maria Persson Löfgren gav ett journalistiskt perspektiv och berättade om sina erfarenheter av att bevaka Ukraina och Ryssland. Hon talade om den dramatiska förändringen i Rysslands medielandskap efter invasionen och de utmaningar som journalister står inför när det gäller att ge korrekta rapporter under strikt censur. Löfgren betonade vikten av fortsatt internationell uppmärksamhet på Ukrainas svåra situation och behovet av att motverka rysk propaganda som försöker förvränga krigets verklighet.
Natalya Pasichnyk talade också om den sekellånga kampen för ukrainsk suveränitet och de enorma uppoffringar som gjorts för att försvara den. Hennes ord väckte genklang hos publiken som en kraftfull påminnelse om frihetens pris och det ukrainska folkets motståndskraft
Kvällen kulminerade i en konsert tillägnad Ukrainas självständighetsdag. Konserten leddes av den berömde ukrainsk-brittiske dirigenten Maksym Rysanov. Bland orkesterns musiker fanns fyra ukrainska artister som återvände till Ukraina dagen efter sitt framträdande i Stockholm. Programmet innehöll ett brett spektrum av musikstycken, med både klassiska och moderna kompositioner.
Konserten inleddes med Osvaldo Golijovs stämningsfulla Tenebrae, följt av John Woolrichs dynamiska Ulysses Awakes. Publiken fick sedan njuta av Wolfgang Amadeus Mozarts djupa Adagio och fuga i c-moll. En höjdpunkt under kvällen var världspremiären av Leonid Desyatnikovs Reflections on a Folk Song, som beställts speciellt för detta evenemang. Konserten innehöll också världspremiären av ett specialbeställt verk av Leonid Desyatnikov, Reflections on a Folk Song.
Programmet fortsatte med Valentin Silvestrovs Der Bote, Bagatell och Stille Musik, som fängslade publiken med sitt känslomässiga djup. Natalya Pasichnyks solopiano och hennes läsningar av den klassiska ukrainska poeten Ivan Frankos verk berikade denna kväll med lyriska inslag.